Hírek

17. Körkapcsolás - Visszatekintés

2012. május 22.


A 17. Körkapcsolás "Motiváció és kreativitás a projektmenedzsmentben" témájának körüljárásával úgy tűnik, valóban rendívül ösztönző és motiváló témakör került bemutatásra. Rendezvényünk érdeklődés tekintetében rekordot döntött, közel 200 vendég regisztrált a kora délután kezdődő előadássorozatra.

A PMSZ elnökének, Cserna Józsefnek a szövetség 15 éves jubileumát előretekintően megünneplő bevezetőjét és Dr. Pálvölgyi Lajos bemelegítő, a témát érdekesen és körültekintően felvezető összefoglalóját követően 5 előadó expozéja következett, a szokásos három körös nekifutás alapján, melyben az előadók jóvoltából a közgazdász-tanácsadó, az informatikai, a HR-es és tréner vonal, továbbá valamelyest szokatlan, de annál figyelemfelkeltőbb módon a filmipar, filmgyártás is képviseltette magát.

Az első szekció előadásai közül elsőként Vereczkei Brigitta beszélt a projektvezető létező motivációs eszköztáráról és ezek gyakorlatban való alkalmazási lehetőségéről, a WBS-ről (work breakdown structure), melyben a csapatjáték stratégiájára építve a közösségi jelleg kerül előtérbe. Az információk megosztása, a közös célmeghatározás, mint a struktúra egy-egy alapeleme ráadásul nem csak a motivációra, hanem a kreativitás kibontakozására is lehetőséget biztosít.

A kreativitást egy szükségszerűen másik, az árnyékosabb oldalról megközelítő Mudra Miklós két fontos dolgot emelt ki: az öncélúság és kontrollálatlanság elkerülését. A számosság, avagy gyakoriság és a kibontakoztatási környezet ugyanis lényeges és megfontolandó összetevők.

Két történet által mutatta be a belső motiváció és a kreativitás erejét Toldi Gábor. Előadásának elméleti keretéül a személyiségtipológia és elsősorban a DISZK módszer szolgált, mely négy személyiségtípusra vonatkozóan foglalja magába a szükségletek, erősségek és gyenge pontok hármasát, jól érzékeltetve az elkerülhetetlenül felmerülő és kezelendő problémát, vagy inkább feladatot: az egyének, résztvevő társak és az általuk alkotott (munka)csoport ismeretét, megfelelő kezelését.

Dr. Baranyai Attila meglehetősen kreatívan tálalta mondandóját a kreativitás és a motiváció 3.0 kapcsán. Az egyedi, személyes pecsét készítése és a játékos feladatok egy kis mozgást is hoztak a rendezvényre. Ennek mondanivalója a határok, keretek átlépése, a választás, az alkotás szabadsága, mely növeli a belső motivációt, így jó hatással van a teljesítményre és a stresszre is.

Miskolczi Péter producer stílusosan filmrészletekkel felvezetett bemutatójában a filmkészítés szövevényes és sokrétű folyamatának legfőbb fázisaiba vezette be a hallgatóságot. Az előadó felkérése egy projektmenedzsment köré szervezett rendezvényen talán különös lehet, de amint e két eszköz kerül reflektorfénybe, több mint érdekes, sőt indokolt lesz. A filmkészítés mindennapjaiban a kreativitás alapvető összetevőnek számít. Hiánya esetén valószínűleg film(művészet)ről sem beszélhetnénk. Egy-egy új ötlet megvalósulása azonban itt is új és új motivációs lendületet követel meg. A forgatócsoport összetételének bemutatása, az elő- és utómunkák rövid és vélhetően közérthetővé sűrített összefoglalója, a rendezői és produceri feladatokba való filmkockányi betekintés is olyan rendkívüli bonyolultságú projektet mutat, mely bármely projektvezető feladataival versenyre kelhet.

A teljesítmény egyszerűnek tűnő képletének együtthatói, a motiváció, a képesség és a személyiség nem csak egy körkapcsolás erejéig, hanem a gyakorlatban is kiegészíthető egy negyedikkel, a kreativitással. Az egyenlet azonban már így is több buktatót, hibalehetőséget rejt magában. A motiváció minden vezető lételeme, elhanyagolása, nem megfelelő használata negatívan hat a teljesítményre. Azonban a kreativitás eredményezte pozitív hatás is könnyen előjelet válthat.

A résztvevők hasznos eligazítást, kapaszkodót kaphattak a buktatók elkerüléséhez. A büntetés és jutalmazás 2.0-ján túl elengedhetetlen a harmadik pont, saját motivációnk megragadása, mely másokhoz és másokéhoz is elvezet. Fontos továbbá a megfelelő tervezés, a mennyiség helyett a minőség, (avagy a megfontolva válogatás stratégiájának elsajátítása), a kompetenciáknak megfelelő feladatleosztás, az információ megosztása, a közösségi jelleg: együttlátás és az együtt látás is. Az ellenőrzésen túl a figyelem, a megismerés megléte sem hanyagolható el, de lényegesek az elvárások is, a stresszen való fölülemelkedés, eszközként való felhasználása, akárcsak a hibák és az eredményt nélkülöző motivációs eszköztár felülbírálása, a változtatni akarás és tudás. Végül az sem mellékes, hogyan zárul ez a kör. A sikert meg kell tudni élni és megosztani mindazokkal, akik részesei voltak a megvalósítás bonyolult folyamatának.

Rusz Ágnes

 

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!